RANCANGAN STRATEGIK HEM

    
                  Rancangan Strategik Unit Hal Ehwal Murid
                        SJK TAMIL BANDAR SRI SENDAYAN  2017-2020

 Analisis Persekitaran TOWS/COWS Matriks (Bidang HEM)
                    
                                   Dalaman


    



    




Luaran
KEKUATAN:
S1- Bilangan murid seimbang
     dengan jumlah guru yang ada.
S2- Tiada kes disiplin yang berat.
S3- Pengurusan kebajikan murid
      yang baik
S4- Kerjasama PIBG & LPS yang baik
     dengan jalinan kerjasama dalam
     pelbagai aktiviti.
S5- Kemudahan prasarana sekolah
      yang mencukupi.
KELEMAHAN:
W1- Terdapat fail-fail HEM yang sedia ada
       masih tidak lengkap.
W2- Terdapat kurang daripada 5 % murid
       masih tidak mengikut peraturan
       sekolah semasa waktu rehat.
W3- Terdapat jawatankuasa yang masih
       belum mantap dalam pengurusan HEM.

PELUANG:
O1- Pengurusan PIBG & LPS yang efektif
      dapat membentuk persekitaran
      kondusif.
O2- 95% murid adalah dari kawasan Bandar.
     
O3- Sumbangan daripada agensi luar.
Strategi SO

1.Meningkatkan disiplin,sahsiah dan
   menjana kemenjadian murid.
Strategi WO

2.  Meningkatkan kesedaran tentang kebersihan,keselamatan dan kesihatan di kalangan murid.
3.  Memantapkan jawatankuasa HEM yang
     efisien dan membantu dalam proses
     kemenjadian murid.
CABARAN:
C1- Pengaruh gejala sosial di sekitar
      sekolah.
C2- Segelintir waris bergantung 100%
      kepada sekolah bagi kejayaan dan
      pembentukan sahsiah murid.

Strategi  SC

4. Mengurangkan kes tidak mematuhi
    peraturan dari semasa ke semasa
    dengan menerapkan budaya
    sayangkan sekolah dan perkongsian
    modal insan bersama-sama
    guru,murid dan ibu bapa.
Strategi WC

Janakan strategi yang sesuai jika ada






ii)  Penilaian Strategi Terbaik:
BIL
KOD  STRATEGI
STRATEGI YANG TELAH DIJANA
1
SO:  S1+O1
STI-  Meningkatkan disiplin,sahsiah dan menjana kemenjadian murid.
2
WO:  W1+O2
ST2- Meningkatkan kesedaran tentang kebersihan,keselamatan dan kesihatan dalam kalangan murid.
3
WO:  W2+W4+O3
ST3- Memantapkan jawatankuasa HEM yang efisien dan membantu dalam proses kemenjadian murid.
4
SC:    S3+S4+C1
ST4- Mengurangkan kes tidak mematuhi peraturan dari semasa ke semasa dengan menerapkan
       budaya sayangkan sekolah dan perkongsian modal insan bersama-sama guru,murid dan ibu bapa.

iii)   Analisis Pemilihan Strategi Berdasarkan Pemberatan
KRITERIA PEMILIHAN
ST1
ST2
ST3
ST4

1. Tahap kesukaran proses  (paling sukar:1, paling mudah:5)
5
1
2
3

2. Kompetensi staf yang bertanggungjawab
5
1
2
4

3. Sumber kewangan dan kos pembiayaan yang terlibat
4
2
3
5

4. Kemudahan infrastruktur dan peralatan
5
3
3
4

5. Andaian keupayaan mengatasi halangan
5
3
4
5

6. Andaian hasilan yang dijangkakan / impaknya untuk mencapai objektif, matlamat / isu, misi dan visi.
5
4
5
5

7. Akur / kepatuhan dengan mandat / arahan
3
3
3
3

8. Rekod keberkesanan pelaksanaan yang lepas
3
3
3
3

9. Kesesuaian dengan persekitaran terkini
5
4
5
5

Jumlah Skor
40
24
30
37

Keputusan
1
4
3
2

Ulasan
Pemilihan kepada ST1

iv)   Senarai Strategi Mengikut Keutamaan
KEUTAMAAN
Strategi yang telah dijana
1
 STI-  Meningkatkan disiplin,sahsiah dan menjana kemenjadian murid.
2
ST4- Mengurangkan kes tidak mematuhi peraturan dari semasa ke semasa dengan menerapkan budaya
      sayangkan sekolah dan perkongsian modal insan bersama-sama guru,murid dan ibu bapa.
3
ST3- Memantapkan jawatankuasa HEM yang efisien dan membantu dalam proses kemenjadian murid.
4
ST2- Meningkatkan kesedaran tentang kebersihan,keselamatan dan kesihatan dalam kalangan murid.






                                          PELAN STRATEGIK BIDANG HAL EHWAL MURID




                                           SJK TAMIL BANDAR SRI SENDAYAN 2017-2020

NKRA:  Memperluaskan peluang pendidikan yang berkualiti dan berkemampuan
Sub NKRASBT dan Tawaran Baru




Isu
Masalah
Matlamat
Strategi
Indikator Pencapaian


Sasaran (ETR)

TOV
2017
2018
2019
2020

Keberkesanan Kemenjadian Murid masih di tahap yang
 lemah.

Bilangan kes tidak mematuhi peraturan masih tinggi
Menjadikan kes tidak mematuhi peraturan sifar menjelang 2020
Meningkatkan kesedaran di kalangan murid serta ibu bapa dan penguatkuasaan disiplin
Bilangan       kes
10
8
6
4
2





Hanya 80% murid yang mempunyai sahsiah dan tahap disiplin yang tinggi
Membudayakan disiplin dan modal insan ke arah kemenjadian 100% murid.
Memantapkan jawatankuasa HEM yang efisien dan membantu dalam proses kemenjadian murid.
% murid yang bersahsiah tinggi
20%
25%
30%
25%
40%

Hanya 80% murid yang mempunyai kesedaran terhadap 3K.
Memupuk kesedaran fokus 3K ke arah 100% berjaya.
Merencanakan pelbagai aktiviti 3K yang berfokus kepada murid
Bilangan aktiviti 3K peringkat sekolah
1
2
3
4
5













NKRA:  Memperluaskan peluang pendidikan yang berkualiti dan berkemampuan
Sub NKRASBT dan Tawaran Baru



Bil.
Program
Objektif
Tanggungjawab
Tempoh
Kos/ Sumber
Indikator Pencapaian
TOV
ETR


1
Program Sekolahku Syurgaku 
Meningkatkan kesedaran pelajar hadir tanpa ponteng
1.    Penolong Kanan HEM                  
 2.  Guru Disiplin
Januari- November 2019
Bilangan       kes ponteng
10
8

2
Kempen Budaya Penyayang dan Sekolah cemerlang
Menimbulkan kesedaran supaya murid menghormati semua guru dan insan sekelilingnya
1.  Penolong Kanan HEM
2.  Guru Disiplin
3.  Guru Bimbingan dan Kaunseling
Januari- November 2019
% murid yang bersahsiah tinggi
10%
7%

3
Program Kelas Efektif dan kondusif
Membudayakan perasaan sayang kepada kelas.
1. Penolong Kanan  
    HEM
2. Guru Unit Keceriaan
Februari- November 2019
Bilangan aktiviti 3K peringkat sekolah
1
2

4
Sekolah Selamat
Mendedahkan murid kepada langkah keselamatan
1. Penolong Kanan  
    HEM
2. Penyelaras 3K
3. Guru Kelas
Mac dan Ogos
Bilangan aktiviti 3K peringkat sekolah
3
5

5
Program Jelajah Kasih
Membudayakan disiplin dan modal insan ke arah kemenjadian 100% murid.
1.  Penolong Kanan  
HEM
2. Guru Disiplin
3. Guru Bimbingan dan
    Kaunseling
4. Guru Kelas
Sepanjang Tahun
% murid yang bersahsiah tinggi
40
60

6
Program Keceriaan Sekolah
Menjadikan suasana sekolah lebih ceria dan kondusif
1. Penolong Kanan HEM
2. Penyelaras 3K
3. Pekerja Sekolah
Sepanjang Tahun
Bilangan aktiviti 3K peringkat sekolah
3
5







Pelan Operasi BIDANG/UNIT: ­­­­­­­­­­Hal Ehwal Murid
Nama Projek
Program Sekolahku Syurgaku
Objektif
Meningkatkan kefahaman dan kesedaran murid sekolah tentang ponteng sekolah.
Tempoh
Januari hingga November 2019
Kumpulan Sasaran
Semua murid dan warga sekolah
Guru Terlibat
  1. Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM)
  2. Guru Displin
Proses Kerja
  1. Jawatankuasa mengadakan beberapa siri mesyuarat bagi mengagih tugas, merancang dan mengurus pelaksanaan program
  2. Pelaksanaan Program:
    • Pelancaran Program Sekolahku Syurgaku oleh Guru Besar
    • Pelaksanaan Program dan Penyampaian hadiah di perhimpunan rasmi sekolah
Kekangan
Sukar memastikan kehadiran semua murid ke sekolah semasa program dilaksanakan
  1. Penolong Kanan HEM
  2. Guru Kelas

Pemantauan
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh Guru Besar/Guru Penolong Kanan/Guru Disiplin/Penyelaras Program dengan menggunakan instrumen yang dibina khas sekali sebulan bagi setiap kelas
Penilaian
  1. Keberkesanan pengurusan Program Sekolahku Syurgaku
  2. Kehadiran murid ke sekolah
  3. Keberkesanan program diadakan bagi mengurangkan ketidakhadiran murid ke sekolah.
Penyertaan murid dalam aktiviti yang disediakan
Penambahbaikan
Penambahbaikan akan dilakukan bagi memperbaiki keberkesanan program pada masa hadapan.




Pelan Operasi BIDANG/UNIT: ­­­­­­­­­­Hal Ehwal Murid
Nama Projek
Kempen Budaya Penyayang dan Sekolah Cemerlang
Objektif
Menimbulkan kesedaran supaya murid menghormati semua guru dan insan sekelilingnya
Tempoh
Januari hingga November 2019
Kumpulan Sasaran
Semua murid dan warga sekolah
Guru Terlibat
  1. Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM)
  2. Guru Displin
  3. Guru Bimbingan dan Kaunseling
Proses Kerja
  1. Jawatankuasa mengadakan beberapa siri mesyuarat bagi mengagih tugas, merancang dan mengurus pelaksanaan program
  1. Pelaksanaan Program:
    • Slot ucapan dan penerapan nilai semasa majlis perhimpunan rasmi sekolah.
    • Taklimat oleh guru disiplin,guru bimbingan dan kaunseling.

Kekangan
Sukar kerana kekangan masa semasa perhimpunan.

Pemantauan
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh Guru Besar/Guru Penolong Kanan/Guru Bimbingan dan Kaunseling/Penyelaras.
Penilaian
Penyertaan murid dalam aktiviti yang disediakan
Penambahbaikan
Penambahbaikan akan dilakukan bagi memperbaiki keberkesanan program pada masa hadapan.





Pelan Operasi BIDANG/UNIT: ­­­­­­­­­­Hal Ehwal Murid
Nama Projek
Program Kelas Efektif dan Kondusif
Objektif
Membudayakan perasaan sayang kepada kelas
Tempoh
Mac, Jun, Ogos dan Oktober 2019
Kumpulan Sasaran
Semua murid dan warga sekolah
Guru Terlibat
  1. Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM)
  2. Ketua Unit Keceriaan
Proses Kerja
  1. Jawatankuasa mengadakan beberapa siri mesyuarat bagi mengagih tugas, merancang dan mengurus pelaksanaan program
  2. Pelaksanaan Program:
    1. Pelancaran Program Kelas Efektif dan Kondusif
    2. Penilaian markah oleh AJK bertugas
    3. Penilaian susulan oleh Pentadbir
    4. Penyampaian hadiah semasa perhimpunan rasmi sekolah.
    5. Pengenalan Kelas 5 Bintang
    6. Khidmat Sosial bagi kelas yang kurang efektif.

Kekangan
-Sumber kos yang terhad

Pemantauan
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh Guru Besar/Guru Penolong Kanan/Guru Kelas/Penyelaras Program dengan menggunakan borang yang dibuat.

Penilaian
  1. Keberkesanan pengurusan Program
  2. Analisa borang yang disediakan.
-Penyertaan guru dan murid dalam aktiviti yang disediakan
Penambahbaikan
Penambahbaikan akan dilakukan bagi memperbaiki keberkesanan program pada masa hadapan.



Pelan Operasi BIDANG/UNIT: ­­­­­­­­­­Hal Ehwal Murid
Nama Projek
Program Sekolah Selamat(Latihan Kebakaran)
Objektif
Mendedahkan murid kepada langkah keselamatan
Tempoh
Mac dan Ogos 2019
Kumpulan Sasaran
Semua murid dan warga sekolah
Guru Terlibat
  1. Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM)
  2. Guru Kebakaran
Proses Kerja
  1. Jawatankuasa mengadakan beberapa siri mesyuarat bagi mengagih tugas, merancang dan mengurus pelaksanaan program
  2. Pelaksanaan Program:
    1. Pelancaran Program Sekolah Selamat oleh Guru Besar
    2. Ceramah ’Latihan Kebakaran’ oleh Pegawai Bomba
    3. Pameran Mini Alat Pemadam Api dan Kereta Bomba oleh pihak bomba
    4. Demonstrasi Memadam api oleh pihak bomba.
    5. Latihan kebakaran di sekolah

Kekangan
Sukar memastikan kehadiran tepat warga sekolah dan semua murid di tapak latihan semasa latihan diadakan.

Pemantauan
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh Guru Besar/Guru Penolong Kanan/Penyelaras Program dengan menggunakan kertas kerja yang disediakan.

Penilaian
  1. Keberkesanan pengurusan Program Sekolah Selamat
  2. Latihan kebakaran.
  3. Keberkesanan ceramah dan demonstrasi yang diberikan penyertaan murid dalam aktiviti yang disediakan
Penambahbaikan
Penambahbaikan akan dilakukan bagi memperbaiki keberkesanan program pada masa hadapan.



Pelan Operasi BIDANG/UNIT: ­­­­­­­­­­Hal Ehwal Murid
Nama Projek
Program Jelajah Kasih
Objektif
Membudayakan disiplin dan modal insan ke arah kemenjadian 100% murid
Tempoh
Sepanjang Tahun
Kumpulan Sasaran
Semua murid yang bermasalah
Guru Terlibat
  1. Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM)
  2. Guru Displin
  3. Guru Bimbingan dan Kaunseling
Proses Kerja
  1. Jawatankuasa mengadakan beberapa siri mesyuarat bagi mengagih tugas, merancang dan mengurus pelaksanaan program
  2. Pelaksanaan Program:
    1. Mengenalpasti murid yang bermasalah disiplin dan sering ponteng sekolah.
    2. Penyediaan instrumen yang diperlukan.
    3. Lawatan ke rumah murid yang bermasalah.
    4. Perbincangan Dua Hala bersama-sama ibu bapa murid.
    5. Sesi Kaunseling.

Kekangan
Sukar mendapatkan kerjasama yang baik daripada ibu-bapa.

Pemantauan
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh Guru Besar/Guru Penolong Kanan/Guru Disiplin/Guru Bimbingan dan Kaunseling.

Penilaian
  1. Keberkesanan program yang dijalankan.
  2. Perubahan baik disiplin murid.

Penambahbaikan
Penambahbaikan akan dilakukan bagi memperbaiki keberkesanan program pada masa hadapan.


Pelan Operasi BIDANG/UNIT: ­­­­­­­­­­Hal Ehwal Murid
Nama Projek
Program Keceriaan Sekolah
Objektif
Menjadikan suasana sekolah lebih ceria dan kondusif
Tempoh
Sepanjang Tahun
Kumpulan Sasaran
Semua murid dan warga sekolah
Guru Terlibat
  1. Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM)
  2. Guru Kelas
  3. Penyelaras 3K
Proses Kerja
  1. Jawatankuasa mengadakan beberapa siri mesyuarat bagi mengagih tugas, merancang dan mengurus pelaksanaan program
  2. Pelaksanaan Program:
    1. Menngenalpasti kemudahan sekolah yang perlu dibaikpulih.
    2. Kerjasama daripada pihak PIBG.
    3. Gotong-royong diadakan.
    4. Kerjasama daripada guru kelas dan pekerja sekolah.
    5. Menaiktaraf Bilik Operasi Kesihatan dan Kelas.

Kekangan
  1. Kekurangan bajet.

Pemantauan
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh Guru Besar/Guru Penolong Kanan/Guru Kelas/Penyelaras Program dengan menggunakan kertas kerja yang dibina.

Penilaian
  1. Keberkesanan program.
  2. Bilik Operasi kesihatan telah ditambahbaik dari segi kemudahan dan kelas bertambah ceria.
  3. Kerjasama guru,PIBG,murid dan pekerja sekolah secara keseluruhan.

Penambahbaikan
Penambahbaikan akan dilakukan bagi memperbaiki keberkesanan program pada masa hadapan.



 Rekod Pelaksanaan dan Penilaian Program 2019  (Direkodkan selepas melaksanakan aktiviti 2017)

Bil

Program

Tempoh Pelaksanaan

Tarikh Pemantauan
Penilaian Keberkesanan Program

Cadangan Penambahbaikan

Catatan
1
Sekolahku Syurgaku
Januari-November 2019








2
Kelas Efektif dan Kondusif
Mac,Jun 2019








3
Sekolah Selamat
Mac 2019







4
Jelajah Kasih
Mei 2019







5
Keceriaan Sekolah
Jun 2019












     




4 comments:

  1. Terbaik.... Terima kasih atas perkongsian idea sebagai rujukan...

    ReplyDelete
  2. Tahniah dan Syabas SJKT BANDAR SERI SENDAYAN
    Terima kasih atas perkongsian ini. Saya telah mengambil beberapa contoh sebagai bahan rujukan.

    ReplyDelete
  3. izinkan saya untuk guna bahan sebagai rujukan

    ReplyDelete