Rancangan Strategik Unit Hal Ehwal Murid
SJK TAMIL BANDAR SRI SENDAYAN 2017-2020
Analisis Persekitaran TOWS/COWS Matriks (Bidang HEM)
Dalaman
Luaran
|
KEKUATAN:
S1-
Bilangan murid seimbang
dengan jumlah guru yang ada.
S2- Tiada
kes disiplin yang berat.
S3-
Pengurusan kebajikan murid
yang baik
S4-
Kerjasama PIBG & LPS yang baik
dengan jalinan kerjasama dalam
pelbagai aktiviti.
S5-
Kemudahan prasarana sekolah
yang mencukupi.
|
KELEMAHAN:
W1-
Terdapat fail-fail HEM yang sedia ada
masih tidak lengkap.
W2-
Terdapat kurang daripada 5 % murid
masih tidak mengikut peraturan
sekolah semasa waktu rehat.
W3- Terdapat
jawatankuasa yang masih
belum mantap dalam pengurusan HEM.
|
PELUANG:
O1- Pengurusan
PIBG & LPS yang efektif
dapat membentuk persekitaran
kondusif.
O2- 95% murid
adalah dari kawasan Bandar.
O3- Sumbangan
daripada agensi luar.
|
Strategi SO
1.Meningkatkan disiplin,sahsiah dan
menjana
kemenjadian murid.
|
Strategi WO
2. Meningkatkan
kesedaran tentang kebersihan,keselamatan dan kesihatan di kalangan murid.
3. Memantapkan jawatankuasa HEM yang
efisien
dan membantu dalam proses
kemenjadian
murid.
|
CABARAN:
C1- Pengaruh
gejala sosial di sekitar
sekolah.
C2- Segelintir
waris bergantung 100%
kepada sekolah bagi kejayaan dan
pembentukan sahsiah murid.
|
Strategi
SC
4. Mengurangkan kes tidak mematuhi
peraturan dari semasa ke
semasa
dengan menerapkan budaya
sayangkan sekolah dan
perkongsian
modal insan bersama-sama
guru,murid dan ibu bapa.
|
Strategi WC
Janakan strategi yang sesuai jika ada
|
ii) Penilaian Strategi Terbaik:
BIL
|
KOD
STRATEGI
|
STRATEGI YANG TELAH DIJANA
|
1
|
SO: S1+O1
|
STI- Meningkatkan disiplin,sahsiah dan menjana
kemenjadian murid.
|
2
|
WO: W1+O2
|
ST2- Meningkatkan
kesedaran tentang kebersihan,keselamatan dan kesihatan dalam kalangan murid.
|
3
|
WO:
W2+W4+O3
|
ST3- Memantapkan
jawatankuasa HEM yang efisien dan membantu dalam proses kemenjadian murid.
|
4
|
SC:
S3+S4+C1
|
ST4- Mengurangkan kes tidak
mematuhi peraturan dari semasa ke semasa dengan menerapkan
budaya sayangkan sekolah dan perkongsian modal insan bersama-sama
guru,murid dan ibu bapa.
|
iii) Analisis Pemilihan Strategi Berdasarkan
Pemberatan
KRITERIA PEMILIHAN
|
ST1
|
ST2
|
ST3
|
ST4
|
|
1. Tahap kesukaran
proses (paling
sukar:1, paling mudah:5)
|
5
|
1
|
2
|
3
|
|
2. Kompetensi staf yang
bertanggungjawab
|
5
|
1
|
2
|
4
|
|
3. Sumber kewangan dan
kos pembiayaan yang terlibat
|
4
|
2
|
3
|
5
|
|
4. Kemudahan
infrastruktur dan peralatan
|
5
|
3
|
3
|
4
|
|
5. Andaian keupayaan
mengatasi halangan
|
5
|
3
|
4
|
5
|
|
6. Andaian hasilan yang
dijangkakan / impaknya untuk mencapai objektif, matlamat / isu, misi dan
visi.
|
5
|
4
|
5
|
5
|
|
7. Akur / kepatuhan
dengan mandat / arahan
|
3
|
3
|
3
|
3
|
|
8. Rekod keberkesanan
pelaksanaan yang lepas
|
3
|
3
|
3
|
3
|
|
9. Kesesuaian dengan
persekitaran terkini
|
5
|
4
|
5
|
5
|
|
Jumlah Skor
|
40
|
24
|
30
|
37
|
|
Keputusan
|
1
|
4
|
3
|
2
|
|
Ulasan
|
Pemilihan
kepada ST1
|
iv) Senarai Strategi Mengikut Keutamaan
KEUTAMAAN
|
Strategi yang telah dijana
|
1
|
STI- Meningkatkan
disiplin,sahsiah dan menjana kemenjadian murid.
|
2
|
ST4- Mengurangkan
kes tidak mematuhi peraturan dari semasa ke semasa dengan menerapkan budaya
sayangkan sekolah dan
perkongsian modal insan bersama-sama guru,murid dan ibu bapa.
|
3
|
ST3-
Memantapkan jawatankuasa HEM yang efisien dan membantu dalam proses kemenjadian
murid.
|
4
|
ST2- Meningkatkan
kesedaran tentang kebersihan,keselamatan dan kesihatan dalam kalangan murid.
|
PELAN
STRATEGIK BIDANG HAL EHWAL MURID
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SJK TAMIL BANDAR SRI SENDAYAN 2017-2020
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NKRA: Memperluaskan peluang pendidikan yang berkualiti dan
berkemampuan
Sub NKRA:
SBT dan
Tawaran Baru
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Isu
|
Masalah
|
Matlamat
|
Strategi
|
Indikator
Pencapaian
|
Sasaran
(ETR)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TOV
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Keberkesanan Kemenjadian Murid masih
di tahap yang
lemah.
|
Bilangan kes tidak mematuhi peraturan
masih tinggi
|
Menjadikan kes tidak mematuhi
peraturan sifar menjelang 2020
|
Meningkatkan kesedaran di kalangan
murid serta ibu bapa dan penguatkuasaan disiplin
|
Bilangan kes
|
10
|
8
|
6
|
4
|
2
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Hanya 80% murid yang mempunyai
sahsiah dan tahap disiplin yang tinggi
|
Membudayakan disiplin dan modal insan ke arah
kemenjadian 100% murid.
|
Memantapkan jawatankuasa HEM yang efisien dan
membantu dalam proses kemenjadian murid.
|
% murid yang bersahsiah tinggi
|
20%
|
25%
|
30%
|
25%
|
40%
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Hanya 80% murid yang mempunyai
kesedaran terhadap 3K.
|
Memupuk kesedaran fokus 3K ke arah 100% berjaya.
|
Merencanakan pelbagai aktiviti 3K yang berfokus
kepada murid
|
Bilangan aktiviti 3K peringkat sekolah
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
NKRA: Memperluaskan peluang pendidikan yang berkualiti dan
berkemampuan
Sub NKRA:
SBT dan
Tawaran Baru
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bil.
|
Program
|
Objektif
|
Tanggungjawab
|
Tempoh
|
Kos/
Sumber
|
Indikator
Pencapaian
|
TOV
|
ETR
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
1
|
Program Sekolahku Syurgaku
|
Meningkatkan kesedaran pelajar hadir
tanpa ponteng
|
1.
Penolong
Kanan HEM
2.
Guru Disiplin
|
Januari-
November 2019
|
Bilangan kes ponteng
|
10
|
8
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
2
|
Kempen Budaya Penyayang dan Sekolah
cemerlang
|
Menimbulkan kesedaran supaya murid
menghormati semua guru dan insan sekelilingnya
|
1. Penolong Kanan HEM
2. Guru Disiplin
3. Guru Bimbingan dan Kaunseling
|
Januari-
November 2019
|
% murid yang bersahsiah tinggi
|
10%
|
7%
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
3
|
Program Kelas Efektif dan kondusif
|
Membudayakan perasaan sayang kepada kelas.
|
1. Penolong Kanan
HEM
2.
Guru Unit Keceriaan
|
Februari-
November 2019
|
Bilangan aktiviti 3K peringkat
sekolah
|
1
|
2
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
4
|
Sekolah Selamat
|
Mendedahkan murid kepada langkah
keselamatan
|
1. Penolong Kanan
HEM
2.
Penyelaras 3K
3.
Guru Kelas
|
Mac
dan Ogos
|
Bilangan aktiviti 3K peringkat
sekolah
|
3
|
5
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
5
|
Program Jelajah Kasih
|
Membudayakan disiplin dan modal insan ke arah
kemenjadian 100% murid.
|
1. Penolong Kanan
HEM
2.
Guru Disiplin
3.
Guru Bimbingan dan
Kaunseling
4.
Guru Kelas
|
Sepanjang
Tahun
|
% murid yang bersahsiah tinggi
|
40
|
60
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
6
|
Program Keceriaan Sekolah
|
Menjadikan suasana sekolah lebih ceria dan
kondusif
|
1.
Penolong Kanan HEM
2.
Penyelaras 3K
3.
Pekerja Sekolah
|
Sepanjang
Tahun
|
Bilangan aktiviti 3K peringkat
sekolah
|
3
|
5
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pelan Operasi BIDANG/UNIT: Hal Ehwal Murid
Nama Projek
|
Program Sekolahku Syurgaku
|
Objektif
|
Meningkatkan kefahaman dan
kesedaran murid sekolah tentang ponteng sekolah.
|
Tempoh
|
Januari hingga November 2019
|
Kumpulan Sasaran
|
Semua murid dan warga sekolah
|
Guru Terlibat
|
|
Proses Kerja
|
|
Kekangan
|
Sukar memastikan kehadiran semua
murid ke sekolah semasa program dilaksanakan
|
Pemantauan
|
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh Guru Besar/Guru
Penolong Kanan/Guru Disiplin/Penyelaras Program dengan menggunakan instrumen
yang dibina khas sekali sebulan bagi setiap kelas
|
Penilaian
|
Penyertaan
murid dalam aktiviti yang disediakan
|
Penambahbaikan
|
Penambahbaikan akan dilakukan bagi
memperbaiki keberkesanan program pada masa hadapan.
|
Pelan Operasi BIDANG/UNIT: Hal Ehwal Murid
Nama Projek
|
Kempen Budaya Penyayang dan
Sekolah Cemerlang
|
Objektif
|
Menimbulkan kesedaran supaya murid
menghormati semua guru dan insan sekelilingnya
|
Tempoh
|
Januari hingga November 2019
|
Kumpulan Sasaran
|
Semua murid dan warga sekolah
|
Guru Terlibat
|
|
Proses Kerja
|
|
Kekangan
|
Sukar kerana kekangan masa semasa
perhimpunan.
|
Pemantauan
|
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh Guru
Besar/Guru Penolong Kanan/Guru Bimbingan dan Kaunseling/Penyelaras.
|
Penilaian
|
Penyertaan murid dalam aktiviti
yang disediakan
|
Penambahbaikan
|
Penambahbaikan akan dilakukan bagi
memperbaiki keberkesanan program pada masa hadapan.
|
Pelan Operasi BIDANG/UNIT: Hal Ehwal Murid
Nama Projek
|
Program Kelas Efektif dan Kondusif
|
Objektif
|
Membudayakan perasaan sayang
kepada kelas
|
Tempoh
|
Mac, Jun, Ogos dan Oktober 2019
|
Kumpulan Sasaran
|
Semua murid dan warga sekolah
|
Guru Terlibat
|
|
Proses Kerja
|
|
Kekangan
|
-Sumber kos yang terhad
|
Pemantauan
|
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh Guru
Besar/Guru Penolong Kanan/Guru Kelas/Penyelaras Program dengan menggunakan
borang yang dibuat.
|
Penilaian
|
-Penyertaan
guru dan murid dalam aktiviti yang disediakan
|
Penambahbaikan
|
Penambahbaikan akan dilakukan bagi
memperbaiki keberkesanan program pada masa hadapan.
|
Pelan Operasi BIDANG/UNIT: Hal Ehwal Murid
Nama Projek
|
Program Sekolah Selamat(Latihan
Kebakaran)
|
Objektif
|
Mendedahkan murid kepada langkah
keselamatan
|
Tempoh
|
Mac dan Ogos 2019
|
Kumpulan Sasaran
|
Semua murid dan warga sekolah
|
Guru Terlibat
|
|
Proses Kerja
|
|
Kekangan
|
Sukar memastikan kehadiran tepat
warga sekolah dan semua murid di tapak latihan semasa latihan diadakan.
|
Pemantauan
|
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh Guru
Besar/Guru Penolong Kanan/Penyelaras Program dengan menggunakan kertas kerja
yang disediakan.
|
Penilaian
|
|
Penambahbaikan
|
Penambahbaikan akan dilakukan bagi
memperbaiki keberkesanan program pada masa hadapan.
|
Pelan Operasi BIDANG/UNIT: Hal Ehwal Murid
Nama Projek
|
Program Jelajah Kasih
|
Objektif
|
Membudayakan disiplin dan modal
insan ke arah kemenjadian 100% murid
|
Tempoh
|
Sepanjang Tahun
|
Kumpulan Sasaran
|
Semua murid yang bermasalah
|
Guru Terlibat
|
|
Proses Kerja
|
|
Kekangan
|
Sukar mendapatkan kerjasama yang
baik daripada ibu-bapa.
|
Pemantauan
|
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh Guru
Besar/Guru Penolong Kanan/Guru Disiplin/Guru Bimbingan dan Kaunseling.
|
Penilaian
|
|
Penambahbaikan
|
Penambahbaikan akan dilakukan bagi
memperbaiki keberkesanan program pada masa hadapan.
|
Pelan Operasi BIDANG/UNIT: Hal Ehwal Murid
Nama Projek
|
Program Keceriaan Sekolah
|
Objektif
|
Menjadikan suasana sekolah lebih
ceria dan kondusif
|
Tempoh
|
Sepanjang Tahun
|
Kumpulan Sasaran
|
Semua murid dan warga sekolah
|
Guru Terlibat
|
|
Proses Kerja
|
|
Kekangan
|
|
Pemantauan
|
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh Guru
Besar/Guru Penolong Kanan/Guru Kelas/Penyelaras Program dengan menggunakan
kertas kerja yang dibina.
|
Penilaian
|
|
Penambahbaikan
|
Penambahbaikan akan dilakukan bagi
memperbaiki keberkesanan program pada masa hadapan.
|
Rekod Pelaksanaan dan Penilaian Program 2019 (Direkodkan selepas melaksanakan aktiviti
2017)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terbaik
ReplyDeleteTerbaik.... Terima kasih atas perkongsian idea sebagai rujukan...
ReplyDeleteTahniah dan Syabas SJKT BANDAR SERI SENDAYAN
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian ini. Saya telah mengambil beberapa contoh sebagai bahan rujukan.
izinkan saya untuk guna bahan sebagai rujukan
ReplyDelete