PIAGAM
PELANGGAN
M
Memastikan
suasana fizikal bilik darjah sesuai bagi
menjalankan P& P.
M
Mewujudkan suasana sekolah selamat dan mesra
M
Berusaha
meningkatkan tahap disiplin murid dengan memberi teguran yang membina serta
memberi bimbingan.
M
Mewujudkan hubungan yang erat antara sekolah
, ibubapa dan masyarakat sekitar.
M
Memberi
layanan yang istimewa kepada setiap pelanggan.
BIDANG
TUGAS UNIT HEM
v
Menentukan
penerapan murid di kalangan pelajar SJK (T) Ladang Bukit Bertam
v
Menyelaras
dan menyelia segala aktiviti yang berkaitan dengan kesihatan murid.
v
Menyelaras dan menyelia segala peraturan sekolah
dan disiplin murid.
v Menyelia segala urusan Skim Pinjaman Buku Teks.
v
Mengurus dan mengemaskinikan segala rekod
pendaftaran dan pertukaran murid.
v
Menetapkan garis panduan untuk pengawas.
v
Mengurus dan menyelia RMT, PSS, dan kantin
sekolah.
v
Mengenalpasti pelajar miskin dan memberi bantuan.
TERAS PERKHIDMATAN
v Berusaha meningakatkan mutu
perkhidmatan unit HEM.
v Bekerja dengan penuh dedikasi dan
mewujudkan
kemesraan
di kalangan guru dan murid.
v Mewujudkan suasana sekolah yang bersih dan
ceria.
v Mewujudkan sikap sayangkan sekolah di
kalangan murid.
UNIT –UNIT DI
BAWAH JAGAAN HEM
ÿ Pendaftaran Murid Tahun 1
ÿ Pendaftaran & Pertukaran
Murid
ÿ Disiplin Badan Pengawas
ÿ Kebajikan Sekolah
ÿ RMT & Kantin Sekolah
ÿ Kesihatan & Rawatan
ÿ Bimbingan Dan Kaunseling
ÿ Skim Pinjaman Buku Teks
ÿ Keselamatan Dan Kebakaran
ÿ Kebersihan dan Keceriaan
Sekolah
ÿ Kelab Guru
ÿ Sarana Ibubapa Dan Komuniti
SJK TAMIL LADANG BUKIT BERTAM,
NEGERI SEMBILAN DARUL KHUSUS.
SENARAI SEMAK.
BIL
|
SENARAI SEMAK HAL EHWAL
MURID
|
1.
|
Skim Pinjaman Buku Teks - Balut buku teks, Guru m/pelajaran perlu
memantau. Buku teks perlu dibawa setiap hari.
|
2.
|
Rancangaan Makanan Tambahan - Murid –murid yang layak sahaja. Ganti
dicari ole guru kelas. Pastikan guru bertugas / guru RMT memantau pemberian
RMT dan rekodkan kehadiran serta laporan setiap hari. Tinggi dan berat peringkat awal tahun
perlu direkodkan.
|
3.
|
Kesihatan - Guru tahun 1 pastikan kad kesihatan
(w.biru) dank ad rawatan pergigian (w.hijau) ditandatangani oleh ibubapa.
Begitu juga untuk murid tahun 6 dimana tinggi dan berat murid perlu dicacat
pada buku Kesihatan dan boring khas yang dieadarkan oleh pihak Pejabat Kesihatan
Kad baru untuk murid pindah. Laporan Aedes perlu hantar sebelum 2 hari bulan.
|
4.
|
Disiplin –
Jaga disiplin murid, kebersihan diri,kuku,rambut, pakaian, kasut dll.Tidak
bising dalam kelas, tidak menconteng, tidak membawa benda-benda tajam yang
membahayakan diri dan orang lain. Wajib memakai PAS KELUAR apabila keluar.
|
5.
|
Pengawas - Menjalankan tugas masing-masing dengan
penuh bertanggungjawab. Laporan oleh pengawas perlu dicatat oleh G.Pengawas.
|
6.
|
Keselamatan & Kebakaran – Jaga keselamatan murid-keluar / masuk dan naik/ turun dari van
sekolah dan naik / turun tangga. Semua guru pastikan murid-murid sentiasa
berada dalam keadaadn selamat. (Jangan tinggalkan kelas dan tegur murid yang
selalu suka berlari-lari).Latihan kebakaran- Pelan keselamatan waktu kecemasan
dipaparkan disetiap kelas. Guru kelas menyemak kehadiran.
|
7.
|
Buku Kedatangan – (Register) Gunakan Pen dakwat hitam sahaja sepanjang tahun.
Pembetulan tidak boleh digunakan Liquid Paper, hanya potong –tulis dan
initial. Butir-butir pelajar yang betul diisi dengan lengkap.Alamat terkini
dan pekerjaan ibubapa terkini perlu dimasukkan sebelum 15.01.2017. Semua
register dihantar ke pejabat sebelum pukul 8.30 pagi untuk direkod dalam
sistem APDM dan papan kenyataan serta
buku rekod guru bertugas di pejabat. (Guru waktu pertama tandakan kehadiran
murid jika guru kelas tidak hadir.)
|
8.
|
Kebersihan dan Keceriaan – Guru bertugas perlu pantau kebersihan kelas dan kawasan sekolah.
Pertandingan kebersihan & Keceriaan kelas.
|
9.
|
Kebajikan – Sistem E-Kasih digunakan untuk
mengenalpasti murid yang memerlukan bantuan.
|
10.
|
Tabung Simpanan – Galakkan murid-murid supaya menabung.
|
11.
|
Guru Bertugas –
Datang awal dan pulang selepas semua murid balik dan hantar Buku Laporan Guru
Bertugas ke pejabat pada hari Isnin bersama buku rekod mengajar. Perlu
menjaga keselamatan murid, sepanjang waktu persekolahan.
|
HAL EHWAL MURID TAHUN 2017
CARTA GANTT-PELAN BERTINDAK
PERANCANGAN TAHUNAN BAGI TAHUN 2017
BIL
|
AKTIVITI / PROGRAM
|
J
|
F
|
M
|
A
|
M
|
J
|
J
|
O
|
S
|
O
|
N
|
1.0
|
RMT / PROJEK SUSU
SEKOLAH
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1
|
Mesyuarat
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2
|
Agihan boring
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/
|
1.3
|
Kutipan boring
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/
|
1.4
|
Pemilihan murid
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.5
|
RMT bermula
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
1.6
|
Pemantauan
|
/
|
|
|
/
|
|
|
/
|
|
/
|
|
/
|
1.7
|
Pemeriksaan borang RMT
|
|
/
|
|
/
|
|
|
/
|
|
/
|
|
/
|
1.8
|
Timbang tinggi & berat
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/
|
1.9
|
Stok barang-barang RMT
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/
|
1.10
|
Laporan RMT
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
1.11
|
RMT berakhir
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.0
|
SKIM PINJAMAN BUKU
TEKS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1
|
Mesyuarat SPBT
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/
|
2.2
|
Stok awal
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/
|
2.3
|
Agihan buku
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.4
|
Pemantauan
|
/
|
|
/
|
|
|
/
|
|
/
|
|
/
|
|
2.5
|
Kutipan buku
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/
|
2.6
|
Stok akhir
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/
|
2.7
|
Rawatan buku
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/
|
2.8
|
Proses buku baru
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.0
|
KEBERSIHAN DAN
KECERIAAN
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1
|
Pertandingan
kebersihan dan kecerian sekolah
|
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
3.2
|
Gotong royong
dan menghiaskan kawasan sekolah
|
|
/
|
|
/
|
|
/
|
|
/
|
|
/
|
|
3.3
|
Melukis cogan kata dan mural
|
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
3.4
|
Menanamkan pelbagai jenis pokok.
|
|
|
/
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
3.5
|
Gotong royang membersihkan kantin
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.0
|
KESELAMATAN
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.1
|
Servis alat pemadam
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2
|
Ceramah dan demontrasi kebakaran
|
|
|
/
|
|
|
|
/
|
|
|
|
|
4.3
|
Menyediakan peti pertolongan cemas lengkap dengat ubat.
|
|
/
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.4
|
Latihan Kebakaran
|
|
/
|
|
/
|
|
|
|
/
|
|
|
|
4.5
|
Menyediakan Peraturan bertulis di bilik khas.
|
/
|
/
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.6
|
Keselamatan dari segi fizikal
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.0
|
DISIPLIN &
PENGAWAS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.1
|
Mesyuarat AJK
|
/
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.2
|
Pemeriksaan
murid-murid dan kesahsiahan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/
|
5.3
|
Melengkapkan maklumat SSDM
|
|
|
|
|
/
|
|
|
|
/
|
|
/
|
5.4
|
Pemilihan Ketua
dan Penolong kelas
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.5
|
Ceramah Disiplin / Motivasi
|
|
|
|
|
|
|
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.0
|
KESIHATAN
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.1
|
Mengisi dan menghantar laporan mingguan Aedes
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
6.2
|
Ceramah dan
pameran bebas denggi
|
|
|
|
|
|
/
|
|
|
|
|
|
6.3
|
Lawatan pegawai
kesihatan(suntikan imunasi)
|
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.4
|
Lawatan / Ceramah pegawai kesihatan / pergigian
|
|
|
/
|
|
/
|
|
|
|
|
|
|
6.5
|
Memberi pendedahan isu-isu semasa tentang penyakit
|
|
|
|
|
/
|
|
|
|
|
|
|
6.6
|
Ceramah gadis akil baligh
|
|
|
|
/
|
|
|
|
/
|
|
|
|
6.7
|
Mempastikan kehadiran pelajar ke sekolah tanpa penyakit
|
/
|
/
|
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.0
|
KEBAJIKAN -E-KASIH
& KWAPM
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.1
|
Mesyuarat
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.2
|
Pemilihan murid
|
|
|
/
|
|
|
|
|
/
|
|
|
|
7.3
|
Permohonan murid
|
|
/
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.4
|
Menghantar permohonan
|
|
|
/
|
|
|
|
|
/
|
|
|
|
7.5
|
Kelulusan permohonan
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/
|
7.6
|
Pemberian kewangan
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/
|
SJK TAMIL
LADANG BUKIT BERTAM
71950 BANDAR
SRI SENDAYAN,
SEREMBAN, NEGERI SEMBILAN
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha
berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan
bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek,
rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.
Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri, serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran
keluarga, masyarakat dan negara.
Visi:
Pendidikan Berkualiti Insan
Terdidik Negara Sejahtera
Misi:
Melestarikan Sistem Pendidikan
Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi
Negara
SJK TAMIL
LADANG BUKIT BERTAM
71950 BANDAR
SRI SENDAYAN,
SEREMBAN, NEGERI SEMBILAN
JAWATANKUASA TERTINGGI HEM 2017
PENASIHAT : EN.G.AHILAN
PENGERUSI : EN.G.JEGANATHAN
N.PENGERUSI 1 : EN.R.NADARAJAH
N.PENGERUSI 2 : CIK.G.SHANILA
SETIAUSAHA : PN.V.THAMAYANTHI
AJK :
PN.THAIVANY
PN.SHEELAWATHY
PN.SUMATHI
CIK.KANAGESWARY
PN.MULLAI
PN.NANTHA KUMARI
SJK TAMIL
LADANG BUKIT BERTAM
71950 BANDAR
SRI SENDAYAN,
SEREMBAN, NEGERI SEMBILAN
MATLAMAT PROGRAM HAL EHWAL MURID
ÿ Membantu dalam perkembangan diri
murid supaya berfungsi sebagai individu yang seimbang.
ÿ Memupuk semangat berdikari.
ÿ Memupuk semangat kerjasama dan
setiakawan.
ÿ Membantu merancang hidup yang lebih
bermakna dan berkesan.
ÿ Memberi dorongan dan motivasi.
ÿ Meningkatkan pengetahuan dan
kemahiran dalam bidang – bidang ilmu yang berbagai.
ÿ Memperkembangkan pemikiran yang
kreatif dan kritikal.
ÿ Membantu murid tentang pentingnya
hidup bermasyarakat.
ÿ Menyuburi potensi kepimpinan di
kalangan murid.
SJK TAMIL
LADANG BUKIT BERTAM
71950 BANDAR
SRI SENDAYAN,
SEREMBAN, NEGERI SEMBILAN
UNIT HAL EHWAL MURID
KONSEP PENGURUSAN HEM
Berlandaskan konsep asas pengurusan, pengurusan HEM merupakan satu proses
yang berhubung kait dengan:-
ÿ
Perancangan kerja atau program bagi murid.
ÿ
Pengelolaan murid dan program secara berkesan.
ÿ
Pemilihan cara atau kaedah yang berkesan dalam
pengurusan organisasi.
ÿ
Penyeliaan dan penyelarasan aktiviti – aktiviti.
ÿ
Pengawalan dan penilaian prestasi murid dan
program.
ÿ
Penyediaan anggaran belanjawan yang munasabah.
PROSES PENGURUSAN DARI ASPEK
%
Perancangan - pembinaan tujuan dan objektif
serta program atau projek
%Pengelolaan - pengumpulan reses – reses sama ada
manusia atau bukan
manusia dan pembentukan prosidur.
% Pentadbir
- menerangkan kepimpinan , motivasi , penyeliaan dan
penyelarasan
%Pengawalan
/ - berkait dengan laporan maklumbalas
, tindak surat
untuk Pemulihan memperbaiki rancangan.
ELEMEN – ELEMEN PENTING DALAM PROSES
PENGURUSAN HEM
'
Menyelesaikan masalah
'
Membuat keputusan
'
Hubungan manusia
'
Komunikasi yang efektif
SJK TAMIL LADANG BUKIT BERTAM
71950 BANDAR SRI SENDAYAN,
SEREMBAN,
NEGERI SEMBILAN
PETUNJUK SEKOLAH EFEKTIF
ÿ
Adanya matlamat dan falsafah yang jelas dan
menitikberatkan pencapaian.
ÿ
Iklim sekolah yang teratur sesuai bagi suasana
pengajaran dan pembelajaran.
ÿ
Ketegahan arahan kepimpinan oleh guru besar dan
kakitangan lain.
ÿ
Hubungan dan kerjasama dikalangan guru- guru ,
murid – murid dan kakitangan lain.
ÿ
Mengadakan program penigkatan pencapaian yang
cemerlang dalam akademik, sukan dan bidang ko-kurikulum.
ÿ
Ekspetasi pencapaian murid yang tinggi pada
pihak kakitangan sekolah.
ÿ
Guru besar menitikberatkan kepada kualiti
pengajaran dan pengurusan bilik darjah.
ÿ
Kakitangan sekolah bekerja dalam kumpulan untuk
menyelesaikan masalah.
ÿ
Mengadakan hubungan yang baik.
ÿ
Rekod kedatangan yang baik.
ÿ
Kebersihan.
ÿ
Mengadakan sistem maklum balas dan mengesan
pencapaian murid.
ÿ
Pelbagai latihan kakitangan di peringkat
sekolah.
ÿ
Alam persekitaran diperlihatkan , diurus dan
ditadbir dengan sempurna.
SJK TAMIL
LADANG BUKIT BERTAM
71950 BANDAR
SRI SENDAYAN,
SEREMBAN, NEGERI SEMBILAN
TABURAN MURID 2017
BIL
|
kelas
|
LELAKI
|
PEREMPUAN
|
india
|
cina
|
melayu
|
lain-lain
|
1
|
TAHUN 1
|
11
|
17
|
28
|
|
|
28
|
2.
|
TAHUN 2
|
9
|
15
|
25
|
|
|
25
|
3.
|
TAHUN 3
|
12
|
9
|
21
|
|
|
21
|
4.
|
TAHUN 4
|
4
|
5
|
9
|
|
|
8
|
5.
|
TAHUN 5
|
10
|
8
|
18
|
|
|
18
|
6.
|
TAHUN 6
|
4
|
4
|
8
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JUMLAH
|
109
|
109
|
|
|
109
|
No comments:
Post a Comment